Superdupert, hallelujah - och så va det slut...

Jeg ELSKER å være på kurs - og få være midtpunktet - her ligger jeg og titter på de andre med Marteblikket og konstaterer at jeg har fullt fokus - sånn kan jeg ligge lenge lenge:)


Mamma derimot trives ikke særlig med oppmerksomheten...



Jeg var så trøtt da jeg kom hjem i går at jeg ikke orka å løfte en labb, men gikk rett i senga og la meg. Samme med mamma. Men nå er jeg i aller høyeste grad back in business.

I går var dessverre dag 2 på Maria Hagström kurset. Dessverre - for dag 2 var også siste dag. Men tror ikke det er siste gang vi går kurs for den dama. Om jeg ikke har formidlet det klart nok allerede så prøver jeg igjen;

1) Maria er flink. Hun er på svenske landslaget i lydighet, og veit ikke om det er landslag i bruks, men hun gjør det veldig bra der og. Og har solid bakgrunn for det hun formidler.
2) Maria er flink til å instruere. På en måte som er lett å skjønne.
3) Maria er hyggelig - og det bidrar sterkt til trivelig stemning på kurset og et om mulig enda bedre grunnlag for å lære.

Og så var det bare veldig hyggelige andre folk og dyr der og, så at det var bikkjekaldt ("pling!") gjorde liksom ikke så mye:)

Astrid og Mette - hyggelige folk

Mamma, Nina og Ellen (sjekk Ellen er barnslig 'a! Herreli...)


I løpet av dette kurset har vi jobbet med ruta, innkalling med stå, innkalling med dekk, avstandskommandering og fri ved fot.

I innkallingsøvelsene er det flere ting vi skal jobbe med. Vi må være gode på å holde posisjonen i både stå og dekk. Jeg må kunne jobbe litt vekk fra mamma. Vi skal dele opp dekken i to momenter - et med avstand og lite fart - feks. bruke godbitskål og værsegod til den, så dekk der ute - men også variere med at jeg skal helt inn noen ganger så det ikke blir en avventende holdning fra min side, og et med mye fart og liten avstand - feks at mamma løper så fort hun kan bakover og kommanderer dekk og så belønner. Dette er forøvrig en øvelse som bør filmes. Ikke jeg - men mamma som løper fort baklengs... sier ikke mer... Får det liksom ikke godt nok fram her synes jeg...

Og så - når begge deler fungerer bra gradvis sette sammen.

Jeg skal også lære meg å løpe rundt noe et stykke unna for å komme i god fart inn igjen. Både for å lære meg å jobbe ut fra mamma, men også for å jobbe med øvelsene på avstand, og god fart inn. Mamma tenkte på å bruke stolsekken, men det tror jeg ikke er en god ide. I den ligger alle mine lovlig ervervede skatter. Og har jeg først løpt ut til dem løper jeg nok ikke så lett derfra. Men en stol feks.

I avstandskommandering fikk jeg skryt for den sitt og dekk jeg har, at jeg ikke beveger meg fra plassen og har godt trykk. Så da er det bare å få det samme i stå. Her skal vi jobbe med to og to bevegelser, men jobbe parallelt med forskjellige kombinasjoner. Nå jobber jeg med dekk-->stå. Det er lett at jeg skrur meg opp litt, og da må mamma roe ned litt. Noe må hun få ansvar for og. Vi jobber med å låse bakparten. Ikke blande frivillig øvelser og øvelser med kommando i samme økta. Jobbe med å holde posisjon parallelt og i øvelsene.

I fri ved fot fikk vi litt tips for hvordan jobbe med raske svinger. Mamma skal være veldig nøye på å sette seg kriterier for hvordan det skal se ut - og så holde dem. Som alt annet bør også svingene overtrenes - med superattitude hele veien. Mamma har litt å jobbe med i denne øvelsen sjøl - lite system på flere meter bein der gitt. Også tenke belønningsplassering - feks med høyre hånd bak hvis hunden er opptatt av belønning og vrir seg mot den. Forberede svinger.

Og ellers litt annet vi fikk med oss (heldgvis noterer mamma, ellers kan det nok bare regnes for tapt kunnskap er jeg redd):


  • Apport - ha en kanonbra apport og grip av andre gjenstander før vi starter med metallapporten. Plukke fram de forskjellige momentene igjen og jobbe med dem. Også kunne leke heftig - plukke opp apport - leke videre osv. Aller først ha en supersolid hold fast.
  • Innkomster - trene disse eller la dem være. Dvs ikke kjøpe dårlig innkomster fordi det er annet vi trener på - da kan vi heller starte øvelsen på annen måte. Når vi trener innkomster - ha klare kriterier og holde dem. Feks jobbe for at det ikke skal bli for grunt...
  • Når vi jobber med hele øvelser må detaljene være sterke.
  • Vi skal ha et feilsignal - som betyr at "Oj sann, der tok du et skritt vekk fra belønning gitt!"
  • Og så start på apportdirigering da - vi jobba med tre godbitskåler og lærte hunden å løpe ut på signal.
Detta blei vel aller mest en huskeliste for meg selv. Nå skal jeg trene på dekk-->stå:) Det er flere blogger og bilder fra kurset... Anja, Nina, Mette og Charlotte. Og fler kommer vil jeg tro;)

Bildene er lånt fra Anja.

Kommentarer

Populære innlegg