Opprykk til c-spor


(ikke fra i dag, men hadde visst ikke med kamera i dag, så detta får duge:))

Jeg har vært på sporstevne i dag, og jeg holdt i stor grad min del av avtalen, med noen små forglemmelser bare... Karakterene mine blei sånn:

Lineføring 8
Gå foran i line 0 (sto over)
Dekk under marsj 10
Innkalling 9
Apportering 8
Fritt hopp over hinder 7
Fellesdekk 10
Sum lydighet 180 poeng

Budføring 0
Spor 8
Sum spesialøvelser 56 poeng

Og detta holdt til 236 poeng og opprykk.

Oppsummert har vi hatt en veldig fin dag. Vi har øvd aller mest på at jeg skal plukke pinner, siden det visstnok har vært et problem... kan ikke helt huske det jeg? Men i allefall, det er det som har vært prioritert i treninga vår. I det hele tatt har det blitt veldig lite trening på oss siden påske, fordi mamma har vært (og er) sjuk, og vi holder på med å pusse opp huset, sånn at hundetrening har vært litt nedprioritert (ikke mitt valg altså). Og da blir jo lydighetsdelen sånn som den blir. Jeg hadde aldri vært på banen der før, så hadde i grunn lyst til å sjekke ut litt av forholda der, men det kom visst ikke på tale. Jeg gjorde det allikvel under budføringa...

Ellers må jeg fortelle litt om dommern vi hadde i lydighet - detta var en ny opplevelse for både mams og meg. Altså, for det første, så hadde klubben en stor og fin gressbane, men der skulle vi ikke være, vi skulle heller surre rundt nede i noe ugress helt inntill klubbhuset. Så starter førstemann da, og etter lineføringa har dommern veeeldig mye han skal fortelle om og lære bort til ekvipasjen, han tar faktisk tak i hunden og viser hvordan fører på en veldig enkel måte kan lære hunden å sitte - nemlig å holde halsbåndet høyt opp med en hånd mens du med andre hånda trykker godt på rompa - lett som en plett liksom... og sånn fortsetter det... maaaaasse prat og kommentarer, feil kommandering, manglende kommandering, "eh... husker du hvilken øvelse som kommer nå?", mener vi skal ha skudd under budføring og fellesdekk. Må vel kunne kalles rimelig dårlig forberedt. Men det hadde noe positivt med seg - mamma blei såpass irritert at hun glemte helt å være nervøs - og det synes jo jeg er kjekt. Selvom dommern i vår bedømmelse kunne fastslå at siden mamma var nervøs ble det noen dobbelkommandoer (mamma tenkte det var like greit å ikke forklare han at det kanskje heller dreide seg om at jeg til stadighet glemte meg bare bittelitt og var opptatt av noe annet). Mamma spurte forøvrig om det var mulig å få alle kommentarer etter vi var ferdige med hele programmet, men niks piks, sånn hadde han gjort det i alle år og sånn skulle han fortsette i alle år og det var dessuten ikke sikkert vi ville huske alle de gode råda om vi ikke fikk dem etter hver øvelse. Så derfor ble det ganske mye ligging på meg utpå banen der mens mannen prata og prata... Men karakterene han ga - de var nok riktige og rettferdige. Og etterhvert i vår konkurransekarriere blir vi sikkert vant til det meste, så nyttig erfaring å ta med seg.

Og den derre budføringa da... jeg kan jo egentlig det. Fikk det til sist gang. Men det var liksom atte - han fyren jeg skulle løpe til sto så ille langt borte, og dessuten prata han liksom ikke noe med meg, ga meg bare det mamma kaller en "schæferklapp", så når jeg endelig hadde mulighet til å sjekke ut banen litt så gjorde jeg heller det. Med den følgen at mamma tok meg i halsbåndet og fulgte meg til bilen. Sånn blir altså egetinitiativ premiert.

Dommern vi hadde i skogen var veldig flink - kjempetrivelig fyr. Som også mente at riesen var en veldig fin hund. Dvs. kjempekjempetrivelig fyr. Det var forøvrig han som hadde ansvaret for mh'n vår. Men i allefall - så gikk sporet bra. Det er som vanlig mamma som roter det til. Vi går avgårde, og jeg trodde vi nå hadde en avtale om at mamma tar med seg pinnene, men neida, det gjorde hun ikke. Så etter den tabben fikk jeg vel bare plukke opp de andre, må tydeligvis gjøre alt selv skal det bli noe ut av det. Fikk derfor 8 på sporet - pga. den pinnen, og det at mamma går for nærme meg. Dommern sa at jeg spora veldig bra, men at hu som hang i tråden bak kunne henge litt lenger bak sånn at jeg fikk jobbe i fred. Fikk ellers kommentar på at jeg markerte bra.

Så med detta var det veldig spennende hva resultatet blei, men det holdt altså til opprykk med 12 poengs margin.

Forøvrig så var Mette og Pippi (har visst samme oppfatning om dommern de og, ikke bare mamma som er sær) med og konkurrerte, og trofaste følgesvenn Anja og Hedda med i teamet, og det var veldig trivelig at de var der, alltid blide og morsomme å være sammen med:) Og om ikke det var nok så var Maria der som skriver, og ellers veldig hyggelig selskap gjennom dagen, så det har i det hele tatt vært en god dag:) Det var forøvrig en flat på 10 år som vant - grattis til dem:)

Kommentarer

Anonym sa…
Hallo Marte uten h.
Gratulerer med opprykk til C!!! Syntes ikke det høres ut som om du har vært storkrevende når du ville at mora di skulle ta 1 pinne og du 4 - hun slapp jo lett unna da må jeg si :-)
Hils til mora di og gratuler masse fra en beundrerinne i Kolbu som aldri kommer til start.
Hilsen fra Eli
Charlotte sa…
Gratuss!...og erre muli? Dustedommer!!
Kjersti sa…
Gratulerer med opprykk, så flinke dere begge er:-)
Supergrattis med opprykk!

Jeg kommer knapt over hvor skandaløst dommeren oppførte seg, men tror klubben/arrangørene fikk med seg hva vi mente om den saken ;-)
snorredimma sa…
Hællæ, Marte!

Grattis med opprykk..og mens du var ute å spora, lærte jeg og mamma'n min å danse!! Kult...

Hilsen Dimma
Lea sa…
Dææææ, Marte. Flink du er'a! Grattis, fra muttern og meg ... og resten av hele bølingen. :D
Grattis med opprykk! Den dommeren hørtes jo mildt sagt spesiell ut.
Mette og Pippi sa…
Grattis med opprykket!!! Alltid koslig å treffe på dere også:-)
- og han dommeren får vi håpe på vi ikke treffer på igjen... :-)
Pia m Rut sa…
Himmel vilken dommare!!! Jag skrattade mig halvt fördärvad när jag läste om era bravader och lycka att inte själv vara drabbad!! Å tänk - han dommaren gjorde detta för att vara snäll!!! Kram
Stine sa…
GRATULERER SÅ MYE MED OPPRYKK!!! Unnskylder min sene gratulasjon med at ryktene ikke rakk helt til tyrkia med disse gode nyhetene. Dere er råflinke =)

Populære innlegg