Gårsdagens trening

I går var jeg først ute og sykla en tur sammen med mamma. Så trente vi litt på at jeg skal avlevere leke. Jeg kommer ganske nærme mamma med leka mi, men GIR den ikke til ho, synes godt vi kan bytte leke allikevel. Det kan vi ikke sier mamma. Ho sa at vi heller må øve på at jeg plukker opp en ting fra bakken som jeg gir til ho, og jeg da kanskje skjønner at leka også skal i hånda hennes. Vi får se. På kvelden var det hundekurs på Kambo. Moss og omegn hundeklubb har leid inn Fanny og Thomas som instruktører, så vi er så heldige å få med oss litt ekstra der.

FRI VED FOT
På trening i går jobba vi med fri ved fot - forarbeid. Dette er en øvelse mamma vil vi skal bli skikkelig gode på, for den er liksom alltid med. Vi har lasta ned et skjema om hvordan bygge ut øvelsen, skal prøve å følge det.

TEPPE/BURLEK
Skal bygge videre på verdien for teppe, mye det samme som burleker. Jeg fikk være litt demonstrasjonshund i går, skjønte veldig godt hva Fanny mente jeg skulle gjøre. Jobba med verdien for teppe/frisignal. Mamma skjønner stadig noe nytt; feks hvor viktig det er at ho ikke låser seg fast i bestemte posisjoner i bestemte øvelser. Feks "fri": jeg skjønner stort sett alltid hva "fri" betyr når mamma står stille. Men i går - så gikk mamma bakover når ho sa fri. Skjønte ikke bæret jeg. Så mamma bør tenke nøye igjennom hvordan ho lærer meg forskjellige ord; at de ikke er avhengig av kroppsspråk for at jeg skal skjønne.

LEK MED FORSTYRRELSER/MILJØTRENING
Til slutt skulle vi leke. Feks skulle mamma leke med meg, mens Erna prøvde å få meg til å leke med henne i stedet. Det ble kalt miljøtrening, at på nye steder skal jeg kunne leke uansett hva som skjer rundt, at det er første ledd i å trene på ukjente steder. Sikkert ikke dumt, jeg leker med den som har det beste å tilby. Enkel sånn!

Her hjemme jobbes det med å hindre meg i å hoppe over gjerdet. Pappa har bygd på og bygd på gjerdet, men pyttsan, hva er det liksom. Vil jeg over så kommer jeg meg over. Sånn er det bare.

Legger inn et bilde til av mamsen og de små:

(foto: Kennel Schnau-Sør)

Kommentarer

Anonym sa…
Så utrolig små, og utrolig fine, de er! :)
Anonym sa…
Jøss så flinke dere er til å trene!
Min lille får virkelig noe å se opp til. Stå på videre!

Ps. Linkr til siden din, hvis det er ok?

Anette
Bra trening - perfekt grunnlag for å "swinge på svansen"...
Anonym sa…
Åh det hadde vært kjempegøy med gjevnlige treninger! Valpene trenger jo masse sosialisering og trening i forskjellige miljøer, så det må vi få til. Tar instruktørkurs ved siddishundeskole. Klikkertreningsbasert. Veldig moro, men skummelt med all øvingen på å instruere andre.

Anette

Populære innlegg