Ny mobil - og hundevisking

Altså, mens mamma bare er opptatt av sin nye mobil og hvordan få den til å blogge, så har jeg oppdatert meg på andre områder. Viktigere områder. Seriøs shit faktisk. Som handler om trening av hund. Om innlæringsmetoder. Om kunnskap. Om hva som er grundig forankret i gammel læringspsykologi, og hva som bare er sirkus. Det er nemlig sånn at det kommer en liten fyr fra over der hit - til Norge og Europa ellers. Og han skal prate om hundetrening. Og mange synes han er god på akkurat det.

Du kan se selv. Her skal han vise hvordan du skal lære en litt ukomfortabel hund å trives i byen. Løft opp halen så den ser selvsikker ut, og så vips - så er selvtilliten på topp. Jeg synes han gjør det litt tungvint, og ser for meg min egen lille nisjebedrift her; en liten gjør-det-selv-pakke med dobbelsidig tape og borrelås, sånn at i enhver litt guffen situasjon er det bare å lime halen fast på ryggen, og så er attituden på topp. Kommer snart for salg fra mitt hjemmekontor.
Se:

Dette er den komiske delen. Den delen vi bare ler oss i hjel av.

Men så er det andre deler. Som vi ikke ler av i det hele tatt, men som bare er kjipe. Som når denne "dominante" hunden skal lære å passere andre hunder:

Her blir det bare ugreit synes jeg. Jeg ser en hund som skal passere en annen hund, som buser litt rundt det. Er det en dominant hund? Er det en aggressiv hund? Eller er det en hund som ikke kan spillereglene, som ikke VET hvordan den skal oppføre seg i møte med andre hunder? Og - LÆRER den det i tilfelle her? Og hvem skaper egentlig utfallet? Jeg ser en bråreaksjon (overdrevet) fra den lille mannen, et bakspark i siden, og videre mye ufin bruk av den stramme lenka denne lille mannen bruker når han trener. Jeg lurer da på - hva ser han av dempende signaler? Stress? Utilpasshet? Om du ikke orker se hele filmen, så se rundt 4 min. Da overvinner hundeviskeren hunden (har ikke hørt han viske en eneste gang når jeg tenker meg om) ved å hindre lufttilførsel. Ved å strupe godt. Det kan da ikke for et eneste menneske være tvil om at det er det som skjer! Hunden gisper etter luft, og spreller med beina. Dette er det forresten flere episoder av, hvor akkurat det samme har skjedd, men klarte ikke å finne dem nå.

Altså, jeg skal ikke påstå at ALT mannen gjør er HELT HÅPLØST. Og det har tydeligvis underholdningsverdi. Men - det er håpløst nok. Det er håpløst når dette blir vist fram. For folk ser på. MANGE folk ser på. Og synes dette er bra. Og da blir ALT håpløst. Fordi mange tror det han gjør er god hundetrening. Det står en advarsel i starten av programmene - om å ikke prøve dette hjemme alene uten instruktør med. Hvorfor vises det på tv da? Er det ikke innlysende at folk nettopp prøver dette hjemme? Har ikke det vi ser på tv stor påvirkningskraft?

Ikke vet jeg hvilken læringsteori som ligger bak, eller om den lille mannen i det hele tatt kaller det læring. Vet ikke hva han kaller det jeg. Visking er det ikke. Men det er kanskje sånn mange liker å "trene" hund - vise styrke, spille ureint, demonstrere at vi sitter med makta. Ta fillebikkja - vise hvem som er sjefen - sette seg i respekt. Innlæring er basert på forsterkning - positiv eller negativ. Sånn er det. Og alle som skal trene hund har ansvar for å ta sitt eget valg. Et etisk valg. Med metoder som handler om å fremme innlæring. Som ikke skaper smerte, frykt, ubehag eller annet guff. Og da snakker vi om POSITIV FORSTERKNING. Så enkelt er det. Det gjelder all innlæring. Ikke at det er lett. Det er ikke gjort i en fei. Og det gjør deg kanskje ikke til en helt med opprevet skjorte som stolt kan sitte ved siden av sitt trofe - en hund strupt og lagt i bakken. Det er enkelt hva som innebærer god trening - men ikke nødvendigvis lett;)

Dette er hva jeg tenker på mens mamma lærer seg den nye mobilen sin å kjenne. Men heldigvis er jeg en oppvakt opplyst hund, som følger litt med i allefall. Og jeg har notert meg at jeg ikke er den eneste som tenker på dette. Eva Bodfäldt har skrevet et innlegg i saken, det kan du lese HER. Og Anders Hallgren har også det, det kan du lese HER. Dette er folk både mamma og jeg har stor respekt for, som har holdt på med hund leenge, og som står for hva vi mener er en fornuftig og rettferdig måte å trene hund på. Men de er ikke alene - i Danmark - som er et av landene Cesar Millan skal besøke på sin turne - har kennelklubben tatt avstand fra hans måte å trene hund på - det kan du lese HER. Har ikke fått med meg at NKK har gjort noe liknende her, men NAS (Norsk Atferdsgruppe for Selskapsdyr) har i allefall skrevet DETTE.

Kanskje er dette ikke noe som opprører deg. Det opprører meg, fordi dette er en del av hundetrenerverden. Men - heldigvis - så vet jeg at jeg har en mamma som ALDRI, virkelig ALDRI ville overlatt mitt eller hr. Olsens bånd til denne mannen, og det sikrer i allefall nattesøvnen min.

Dette var noen av mine romjulstanker. Den lille mannen har sikkert mange hyggelig og sjarmerende sider. Og kanskje har han mer fornuftig å bidra med enn det jeg har sett. Kanskje.

Kommentarer

Godteriogsånn sa…
Hvilken fin blogg. jeg fant deg ved hjelp av Idefix. Er så enig i hva du skrev om den lille mannen som snart kommer til Norge. Det er med blandede følelser jeg har sett programmene hans, og det var godt å se deg sette ord på det her.

Fortsett og skrive, og jeg kommer gjerne innom for å lese mer.
Milli sa…
Jeg er så enig med deg Mus! Jeg orket ikke se hele filmen, men det er en feig metode den lille mannen bruker! Ingen kan gjøre noe når en ikke kan puste!! Ikke rart at en prøver å komme seg bort med alle midler!! Nei, denne treningsmetoden vil vi ikke ha her, vi vil trenes på den måten vi gjør, med kos og godbiter, og gjøre det vi gjør fordi vi liker det:)
Anonym sa…
hoppas sverige följer Danskarna.. lika så finland och Norge!! :D
Den där mannen är brutal!
Mette sa…
Kloke kloke Barte-Marte!:-) Et trist, men allikevel bra og nyttig innlegg!
Bra skrevet, Marte!

Håper du og resten av familien har hatt en fin jul og at vi sees snart :-)
Rut sa…
Har aldrig förstått storheten hos denna man. Jag är helt enig med dig, Marte. Å viska!?! Tror det endast är ett sätt att tjäna pengar... du kommer väl ihåg den där underbara boken om "Mannen som talar med hästar"? Nä. Min matte skulle aldrig låta den lille komma i min närhet... förresten - vad gör hr Olsen? Den lilla godingen :)

Populære innlegg