Hundcampus

Ukas mantra: "HUNDEN GÖR ALDRIG FEL" (som om det skulle være noe nytt) og
"DU FÅR DET DU BELØNNER". Og det er jo ganske så lurt det, lurer på hvem det er som har funnet på det, det må nok være en hund, for det er faktisk akkurat sånn jeg føler det. Så enkelt (og så vanskelig, sier mamma) er det altså med hundetrening.

Mamma og jeg er på Hundcampus i Hällefors i Sverige denne uka, på sporleir. Og det er kjempekjekt :) Vi bor på rom sammen, men ellers er det sånn at det greit at jeg er med overalt, og det kan jeg jo like. Her jobber vi med sportrening stort sett hele dagen, og så litt sosiale aktiviteter om kvelden.

Det er en mann som heter Lennart Wetterholm som driver Hundcampus, og han kan en hel masse om hund og hva en hund kan snuse seg fram til når den bare blir trent rett, og han prater en hel masse om dette, mamma prøver så godt hun kan å henge med, men får nok ikke med seg alt. Derfor hjelper jeg til med å legge det inn på bloggen min.

Vi har hatt en del teori om spor, jobbet i laboratorie, og gått spor ute. Mamma prøver å bli enda bedre på timing og belønning, dvs. bli enda bedre på innlæring - dette er vel forøvrig et felt man aldri blir utlært på, og hun har også fått litt mer forståelse for å trene spor. Til nå har det vært mye sånn at jeg har gått sporet og så har mamma hengt med bak. Jeg har faktisk vurdert om jeg skulle melde meg på kurs i frisporing, sånn at mamma ikke trenger å være med i det hele tatt, for hun er i grunn en del bare til heft, men da sa hun at jeg i tilfelle fikk sørge for å ha med vann og godbiter og stolsekk selv, og kanskje også reise aleine, så veit jeg ikke helt. Men i allefall da, nå som det er ”lite klurigheter” rundt sporet, så er det ikke bare enkelt altså, og da er det greit med noen som er med og støtter opp, og hjelper meg så jeg skjønner. Dette faktisk er så gøy at jeg skal høre med Henny om jeg kan bli med henne på noen redningshundtreninger :)
Vi har også fått mange gode tips og råd for videre trening, og små ting å huske på, mye har vi også hørt før, men allikevel veldig greit å få med igjen og igjen, som feks:
  1. Lage en god plan for treninga, og evaluere etterpå, skrive logg
  2. Hvor "bra" treninga blei avhenger av hvor mange muligheter man fikk til å belønne rett atferd, dvs. går hunden av sporet går den også gjerne på igjen - mulighet for belønning
  3. Huske det som var bra - ikke bare fokusere på det som ikke gikk helt som ønsket. Samtidig som akkurat det gir en pekepinn på hva man skal trene godt på sånn at det ikke fortsetter for evig å være et problem. Feks. så var en times gamle kryssende spor for vanskelig for meg, også et døgn gamle når det ble for mange av dem. Det er jo jeg som er dommer her - som har fasiten på hva som til en hver tid fungerer for meg. Da må vi jo trene på det - ikke unngå det! Og prøve å få til mange belønningsmuligheter.
  4. Jobbe med å ta pause i sporet - kunne gå av og stoppe opp i kortere eller lengre tid - og så gå tilbake i sporet akkurat der vi gikk av og fortsette.
  5. Fått med oss noen tips for hvordan vi kan jobbe med kontrolløvelser/trene på sporopptak av forskjellig liggetid.
  6. Vite hva man har som mål for treningen - og så trene 50% over det. Feks hvis det er bruksspor man jobber mot så bør hunden kunne ta alt fra 30 min. til 3 timer liggetid (selvom det er veldig mye mer enn liggetid som spiller inn da). Også ha med andre typer forstyrrelser - kryssende spor i forskjellig alder etc.
  7. Jobbe i forhold til 80% regelen.
  8. Trene på innstillingsøvelser, dvs. at jeg får prøvd meg på å finne en liten ting på alle nye underlag/steder, for det varierer faktisk veldig veldig mye.
Dette er hva jeg kom på nå, det er veldig mye mer, men det trenger å synke litt først.

Mamma får som vanlig tatt alt for lite bilder av meg, men legger inn dem jeg har:
Her er det vår tur til å jobbe på plattform
Jeg venter på at mamma skal bli helt klar

Plattform. Dvs at det står 6 stålbokser bortover, og i en av dem er det en lukt jeg skal skille ut og markere, i dette tilfelle var det lukt fra mamma. Det tok litt tid før jeg skjønte denne leken, så prøvde litt forskjellige strategier for å få belønning, men tok det til slutt. Jobba litt med bare en boks med mammas lukt i, men etterpå så var det lukt av litt av hvert; ekorn, katt, mamma og hare.

Dette er schæfer-Pasha som driver med det samme. Han fikk det til litt kjappere enn meg. Til tross for at han er en schæfer ;)
Foruten plattform har vi også jobbet på bane, som er noe av det samme prinsippet, men da står boksene i en slags bane. Har også jobbet med noe som kalles minisøk, som er en innstillingsøvelse, men må skrive mer om det i morra jeg, for nå er det kvelden her kjenner jeg.
Men altså - vi er superfornøyd med uka her, har lært en hel masse, vil veldig gjerne på kurs her igjen og anbefaler dette til alle - tror alle uansett nivå vil ha masse å hente, og så er det kjempemorsom trening med utrolig dyktige instruktører :)

Kommentarer

Nina sa…
Jeg gleder meg til å høre ALT om kurset! Venter meg en GRUNDIG innføring Anneli, regner med at du har fått mannen til å snekkre søksrekke vi kan bruke... og "samdkasse" ;)
dette blir SPENNENDE!!

Klem fra meg!
Barte-Marte sa…
Emil har lovt å lage bane til oss, vi må bare finne ut akkurat hvordan vi skal ha den :)

Populære innlegg