Nuuudeligste små skrukketroll med bakvendtpels, evt. mobbing liker vi ikke

 Vi, altså mamma, Magnus Olsen og jeg har vært på besøk i Råde i dag, hos våre yndlingsridgebackoppdrettere - Alex og Marianne. Fordi MAGNUS OLSEN skal få nomesele. Når jeg tenker meg om er de de eneste ridgebackoppdretterne vi kjenner også. Men det forandrer jo ikke saken. Men aller først var det å titte på valpene. Sier som mamma - helledussen...  


Og mamman. Veldig trivelig dame. Synes det var helt ok at mamma holdt og lukta på og kosa med småttisa.

Tror det går mye i spising. Og etter spising liksom bare velta de over på siden alle veier i de merkligste stillinger og sovnet.





 Og da kan en vel innvilge seg litt voksentid, alene. Når det bare snorkes i valpekassa allikevel.

Selen til Magnus blir forresten kjempefin (skikkelig babysele i lyseblått- mohahahahaha!!!) Men vi har kosa oss i dag da, og de har sånn kattedør i døra ut, så Magnus og jeg løp ut og inn akkurat som vi ville. Sånn bør vi så absolutt få oss hjemme også. Det skjedde forørvrig i kjent stil - Magnus kommer inn med et brak - går liksom rett gjennom veggen han, mens jeg bare forsiktig lirker opp døra og så er jeg inne:)

Til slutt - mamma er jo lærer, og foruten alt det faglige de skal lære på skolen, er hun også opptatt av sosial kompetanse. Hvordan vi bør være mot hverandre, hvordan vi påvirker hverandre, hva som er å være et godt menneske rett og slett. Det blir også snakket om mobbing og dårlig oppførsel. Og der, på skolen altså, er alle enige i at det er veldig dumt, og sånne mobbere vil vi ikke være nei, det er ikke oppførsel vi kan være stolte av. Og mamma er forøvrig superfornøyd med skolens elever, som ser ut til å mestre dette i stor grad.

Men så rart da - at det ser ut til at en del voksne mennesker helt har glemt det. Særlig hvis det kan gjøres over nett. Alt er liksom tillatt da. Si stygge ting, legge til andre folk meninger og holdninger som det overhodet ikke er belegg for. Være så usaklig man bare vil. OSV OSV. Store meninger om hva andre gjør feil. Og så boikott meg her og der. I allefall boikotte saker som ikke får noen praktisk betydning da (som om jeg skulle si til mamma at jeg fra nå av vil boikotte tomatsuppe - det kan jeg jo lett gjøre. Det står allikevel aldri på menyen min). Det må da være litt leit og flaut å være voksen da tenker jeg. Flaut å være en voksen mobber. Men - kanskje det er en del av de voksne som ikke var på skolen da det ble snakket om:
1) empati/mellommenneskelighet og 2) folkeskikk 3) saklig argumentasjon .

Det er et sitat jeg har hørt men som jeg ikke husker helt, men det er noe med at den skal kaste den første sten den som... og så er det den delen jeg ikke er helt sikker på... ikke bør man sitte i glasshus da hvis man skal kaste sten, men det er ikke det jeg egentlig tenker på, tror mer det er noe med at vi har kanskje ikke vår egen sti så ren og prektig at vi kan stille oss til dommer over andre. Og kaste sten. Hvis noen kan det sitatet helt så send det til mamma.

Dette var noe mamma og jeg snakka litt om i bilen hjem. Nå er jeg bare litt furt fordi JEG ikke har fått nomesele, men jeg skal avtale med Alex selv jeg, og skal ha rosa sele med prinsesser på.


Kommentarer

Populære innlegg