MH - en litt spesiell skogstur...

Min mentale status - beskrevet punkt for punkt. Trykk på bildet en eller to ganger så blir det større.


Mamma og jeg dro av gårde for å ta MH i dag. Ikke sa det meg så mye, men må visst ha det for å starte bruks. I allefall, vi kommer fram og går på tur i skauen. Det er i området ved Forsvarets hundeskole, og her har det vært MAAASSE hunder, og det jeg synes er aller mest interessant, jeg vil lukte og undersøke. Men altså, vi går ut i skauen. Der står det plutselig en del folk, og en trønder med hestehale henger seg på mamma og meg og skal videre bry seg med hele turen vår. Det var i det hele tatt litt spesielt, men for det meste ok.

Aller først skal jeg hilse og prate med han fyren, og så går han en bitteliten tur med meg, så skal han ta på meg overalt, og så får mamma ei leke som de to skal drive å kaste seg i mellom, og til slutt får jeg den. Og tar den. Skulle da bare mangle. Er da sosialt oppegående jeg.

Så gikk alle folk videre innover i skauen, og vi inkl. han trønderfyren kom etter. Da er det plutselig lagt ut en leke, noen som prøver å innbille meg at det er en hare eller noe som rømmer. Jeg løper etter et stykke inn i den banen, men ikke er det en levende hare, ikke har jeg lyst på en levende hare, dessuten har ikke mamma sagt værsegod kom jeg på. Så jeg stopper. Da skal vi jammen gjøre det hele engang til. Jaja.

Turen går videre, nå løper det et menneske der framme, utkledd i en drakt, og har med seg en leke. Blir med og leker jeg når jeg skjønner at det er ok, men må si jeg lurer litt på hele greia, så leker ikke sånn som jeg kan da. Men leker, slipper når dama stopper, leker igjen og tar til slutt med meg leka tilbake til mamma. Såh!

Men så blir det helt teit. Trønderhestehalen tar oss videre inn i skauen, vi tusler og går, så er det en idiot som må ha helt perverse tanker om hva som er moro, her går jeg og koser meg og tror vi endelig skal få gå på tur i fred, så er det noen som drar opp en kjeledress som ligner på et menneske. Fy fa.. som jeg skvetter, nok er nok, detta får noen andre ordne opp i, jeg stikker. Går inn i skogen, og kommer tilbake inn i den gruppa med folk som hele tiden er der, noen der må jo være sånn passe normale. Mamma blir jo jaggu stående ved denna dressen. Dit skal ikke jeg. Den blir lagt på bakken, da kan jeg gå forbi, og lukte på den, men ikke når den er oppe. Makan!!! Dustedress!

Og vi går videre. Og du aner ikke - på en blikkplate har noen lagt noen kjeler (!!!) og annet som de må dra i AKKURAT i det jeg går forbi. Ikke at det er noe problem, jeg skvetter jo, men ikke mine kjeler, så jeg går videre, og når mamma skal undersøke hva det egentlig er så blir jeg med. Men det interesserer ikke akkurat. Kjeler midt i skogen...

Du tror kanskje at nå har det skjedd nok spesielt i dag? Neida. Står i skogen med trøndern og resten, og veit du hva? Det kommer ut spøkelser!!! Ikke bare ett, men to! Herreli... har aldri møtt det før i skogen (Maximus møtte riktignok et spøkelse på Bjørndal, men det var fargerikt og lukta mye krydder og fikk nesten hjerteinfarkt da Maxi skulle si i fra at han hadde funnet det) - men jeg har ikke møtt spøkelser. Er kanskje litt beskytta sånn her i Svinndal. I allefall, de kom bare nærmere og nærmere... jeg sa at de ikke skulle gjøre det, men tror du det hjalp? Niks piks, ikke det minste. Så jeg gikk i stedet bak mamma og lot henne få ta seg av denna saken. Hun er tross alt ansatt i min stab og bør ordne opp, det har jeg i grunn full tiltro til. Men her blei jeg grundig lurt - vet du... mamma gikk fram til spøkelsene og begynte å kle av dem... og det var jo fine folka! Hm... Trønder'n sa mamma skulle ta av alle klærne, men mamma skjønte heldigvis at det var tull og stoppa i tida.

Så da... så skulle vi leke igjen! Det er jo alltid gøy, glad i det jeg, og er lett med på det. Mamma og jeg lekte som bare vi kan, til det hørtes ut som om noen ble skutt oppi skogen der. Men ingenting jeg kjente til, så jeg lekte videre jeg... Flere skudd, så klart det er litt merkelig, og når vi var ferdig med å leke løp jeg ut for se om jeg kunne se hva som hadde skjedd. Men så ikke noe. Så da ble jeg stående og høre på to skudd til. Det gjorde meg ikke så mye - men klart det er litt spesielt. På lappen til mamma står det 2 på skudd.

Så skulle plutselig ikke trøndertypen være med oss mer nå da, så vi gikk til bilen, stoppa på Ikea og kjøpte rullegardiner til Toya, og der møtte jeg jammen en eldre riesenmann på 10 år som het Brutus! Synes aldri jeg møter riesen sånn ute jeg...

Så har hatt en fin dag, synes bare det var litt merkelig liksom. Den svenske dama som snakka med mamma etterpå sa at vi var en trivelig ekvipasje. At vårt samarbeid var veldig bra, og at jeg helt tydelig stoler fullt ut på at mamma ordner opp når noe skjer, og at jeg derfor legger det bak meg når vi går videre, fordi mamma er tilstede og sånn jeg ser det er det jo hennes jobb å ordne opp i ting. Sånn jeg kjenner mamma tror jeg det er helt greit og. Tror ikke hun liker at noen ordner opp for seg. Det mamma blei overraska over var at jeg ikke blei noe særlig redd for skudd. Men ikke vet jeg hvem eller hvorfor det ble skutt. Men den kjeledressen derimot - det var gufne saker. Mamma hadde trodd jeg skulle tatt den haren - men jeg får jo aldri lov til å jage nabokatta Kjell, så trodde samme reglene gjaldt her.

Pappa ba om at det skulle gjøres en mentalbeskrivning av mamma og, men det får bli senere. Hun er så vidt jeg vet ikke klar til å starte bruks på lenge ennå.... men det er jeg:)

Regler og beskrivelse for MH finner du HER - gå inn på mentalbeskrivelse hund.

Kommentarer

Tassen sa…
Enig med deg, hørtes ut som en MERKELIG tur! Det eneste som skjer når mamma og jeg går på tur, er at vi møter andre mennesker og hunder, og noen ganger de dyrene som bor i skogen, men har aldri sett ett eneste spøkelse i skogen min, heldigvis :-) Grattis likevel!
Nina sa…
Marte, du er så fantastisk flink til å skrive! Måtte le HØYT både en og to ganger når jeg leste dette innlegget ditt. Tenkt på å gi ut en bok? "Mitt liv som Riesen"?? ;)
Hilser fra Max'ern som sier at sånne hvite spøkelser ikke er NOEN TING i forhold til slike vi har har i området. De oppfører seg rart de ;)
Idefix sa…
Snål tur. En gang da jeg var ute i den store hundegården her, kom det et halvt menneske kjørende på ski fordi det sto en hundeprofessor og dro i et tævv. Så var det lissom meninga at du skulle bli redd og stikke av.Mennesker ass... jeg kjenner jo flere som har halvsøsken, og døm er jo ikke farlige.

Populære innlegg