Maria Hagström kurs - del 1

Mamma og jeg har vært på kurs i dag, og skal av gårde i morra og. Og det har vært en GOD dag:) Jeg skulle jo ønske at dette kurset var for bare meg, at vi slapp å bruke så mye tid på andre hunder og, men så lenge jeg ikke tjener egne penger så blir det ikke sånn. Var forresten bare hyggelig hunder der, så egentlig ok at de var der. Jeg prøver (i samarbeid med mamma) å repetere og skrive ned det jeg husker fra dagen her. Det byr på visse utfordringer; jeg var ikke tilstede inne hele tiden, mamma var det, men det hender at hun er litt alene hjemme for å si det sånn, så hvor riktig det blir er jeg litt usikker på.

Altså, Maria sier det er fire ting hun er opptatt av i sin trening, og at hun hele tiden jobber seg fram og tilbake mellom dem. Det er

  • grunnferdigheter (inkl. belønning)

  • detaljer

  • øvelser/kjede detaljer

  • konkurransetrening
Våre grunnferdigheter blir vi liksom aldri ferdig med. Vi kan legge MYYYE mer ned der, sånn at øvelsene våre kan bli mye sikrere enn det de er nå.

RUTA
videre jobb er:
  • fremadsending - jobbe med å løpe rett fram - og få belønning for det det kastet over hodet (mammas grunnferdigheter i kasting er heller ikke helt optimale - kasta kong Wubba på rompa mi)

  • jobbe noe med target - men da i størst grad belønne god fart på vei ut, bare sjelden belønne tråkk på matta

  • belønne fremadgående på tur, bruke leke og ha god fart mot den

  • belønne FOKUS framover

  • ikke slippe før fokus fram

  • legge target litt på utsiden av ruta

  • stadig flytte ruta

  • target er en hjelp som umiddelbart må jobbes med å ta vekk
STÅ

  • fortsette jobben med hoppstå
  • jobbe med mer trykk mot "værsegod" - dvs. jobbe mot en MYE klarere bråstopp
  • ha en medhjelper bak, og jobbe med like godt trykk begge veier, og at jeg må "slippe" belønning
Det var det jeg rakk å få ned her - nå er det pizza:)

Jo forresten, en siste ting som ble sagt i dag:
- en god hundetrener tar RASKE beslutninger - der ligger informasjonverdien. Må tørre at det noen ganger blir feil - i stedet for trege beslutninger som ikke gir hunden informasjon (ikke tiltenkt informasjon i allefall)

Jeg gleder meg til i morra. Om noen har lyst til å sponse mamma med en del kroner sånn at hun ikke bør jobbe så mye men kan leke med meg hele dagen i stedet hadde jeg satt veldig pris på det:)

Vi tok ikke bilder i dag, men jeg har jo mange (bare) sterke sider, så her et bilde fra annen trening - her hjelper jeg mamma å finne fram til den boksen med hennes lukt.

Kommentarer

Charlotte sa…
Hei Marte og Anneli! :-)

Takk for en hyggelig helg!
Sender bilder (de som ble ok) når jeg kommer tilbake fra konferanse...sånn i slutten av uken en gang!
Nina sa…
Hallo i luken!!

Satt og tenkte på dere begge to, og tipper dere nå er rimelig høyt oppe i skyene :)
Hvor KULT er det ikke å få høre at man har en godt trent riesen med masser av häftiga rörelser!! :)

Takk for et utrolig hygglig kurs.

Store klemmer fra meg
Takk for et finfin helg! vi gleder oss til å følge dere videre!!

Til opplysning; bloggen er oppdatert med dag 2. Men er redd det er noen hull der, så har du noe å spe på fra notatene dine, så blir jeg glad :o))
Takk for en superduper helg. Må bare si til deg Marte at du har en utstråling og sjarme som slår de fleste i senk. Og så så flink attpåtil! :)

Hilsen Ellen og Frikk

Populære innlegg