Hælja mi:)

I hælja har det vært treningssamling nr 3 - med Klickerklok. Tema for hælja var kvalitetssikring av øvelser, og så ble det litt om konkurransetrening - og det skal være siste hæljas tema.

Lørdag var jeg ikke med, for jeg var ikke helt i form, så mamma trente med Missy. Hun vurderte om hun skulle låne med henne og stille på konkurranse, og kalle det svensk bruksriesen... for de kan jo se ut nesten som hvordan som helst...;)

(foto: Ida Kucera)
Men mamma er uansett veldig fornøyd med hælja, det er akkurat på det nivå og hva vi trenger å jobbe med, skulle nesten tro det var lagd for oss:) Skulle bare ønske at det varte lenger/var flere samlinger/oftere samlinger... dvs. skulle vel egentlig ønske oss privattrener som kunne følge opp litt tettere og avverge alle klønetabbene vi stadig gjør...

Når det gjelder å kvalitetssikre øvelser så er det vel bare fantasien som setter en stopper. Vi bør jobbe med både egne og eksterne forstyrrelser. Når det gjelder egne forstyrrelser så er det et poeng at det ikke blir for mye rutine/ritual i det, sånn at det blir veldig gjenkjennelig, men heller litt overraskelse i det - i en gradvis oppbygging selvfølgelig:) Ekstern forstyrrelse kan være leker/godbiter som ligger ute, medhjelper som forstyrrer på diverse måter osv. Et poeng her er å finne balansen sånn at det blir en utfordring og noe å strekke seg etter, men samtidig helst sånn at hunden klarer det på første forsøk... Dvs finne akkurat passe med forstyrrelse... mamma og jeg skal nok ikke slite med å finne forstyrrelser... fugler og nabokatten Kjell er litt i overkant (men kanskje Kjell kan være superbelønning når jeg har vært riktig så flink...? må prøve å få til det, han er jo mye mindre enn meg så det er vel jeg som bestemmer?, dessuten er han stort sett ute uten eierne...), men vi har annet å starte med, leker, folk på bakken etc.

Søndag hadde mamma funnet ut at vi skulle starte kl. 2. Vi var ikke helt klare, men brukte det som en motivasjonsfaktor for å komme i gang med systematisk trening. Og det har vi klart - endelig - om enn noe sent for denne konkurransen, så øvelsene var veldig usikre. Men - hovedmålsetninga var at mamma og jeg skulle klare å samarbeide godt gjennom konkurransen - at selvom mamma blir så nervøs at hun tidvis glemmer å puste skal hun holde fokus på meg og være blid og vi skal ha det gøy. Og det klarte vi - og kjempefornøyde med det. Neste konkurranse er 30. august, og da har vi i tillegg ambisjoner om å samle litt fler poeng. Poenga mine nå ble sånn:

Fellesdekk 3 minutter med skjult fører - 5
(etter 1 minutt synes jeg ikke noe særlig mer om å bli forlatt på et jorde med bare ukjente folk og dyr, og sa i fra om det resten av tiden... men jeg lå helt stille)
Fri ved fot - 8
(var noe utafor ringen jeg måtte følge litt med på før jeg koblet meg på)
Dekk under marsj - 8
(jeg kasta meg visstnok litt fram under neddekk)
Innkalling fra sitt, med stå - 5
(glemte et lite øyeblikk at jeg skulle stoppe, men etter fem lange riesen gjorde jeg det...)
Stå under marsj - 9,5
(jeg stopper veldig bra, men dommer mener mamma sier for tydelig S i "stå"...)
Apportering - 8
(jeg galopperer for sakte)
Fritt hopp over hinder, med sitt - 0
(jeg glemmer helt å sette meg, men hopper tilbake med en gang)
Fremmadsending med stå, og på plass - 8
(husker ikke her heller, mulig det var tempo?)
Kontroll over hunden på avstand - 9,5
(tror jeg flyttet meg ørlite på siste neddekk)
Helhet - 8,5 og sammenlagt 132,5 og 5. plass av 10 startende. Vi kommer sterkere tilbake, nå er vi i gang:)
Etter konkurranse var vi med på resten av treningssamlinga.
Ellers har mamma avtalt med Nina at vi skal passe Maximus neste treningssamling, for de skal til syden. Det er greit for meg, men jeg har sendt han en melding for å klargjøre noen enkle grunnregler:
1) mine leker er mine leker og kan ikke under noen omstendighet lånes ut/prøvelekes med. Denne regelen gjelder ikke for Maxi's leker.

2) jeg sover i min seng, der sover også mamma og pappa. Der er det ikke plass til en riesen til.

Så lenge Maxi da ikke skal gjøre seg vanskelig og mene at dette er feigt og urettferdig osv. (typisk mannfolk å sutre for det minste), så skal han få være her den uka.

Kommentarer

... bare nyyter å lese bloggen din, så menneskelig lisson :o) Syns også DERE er flinke, så!
Milli sa…
Hei marte!
Det er helt riktig, stå på krava når du venter herrebesøk!! Klare grenser er viktig!
Nina sa…
Grunnregler... Hihi.. Jajajaja, jeg godtar disse. (med jugelabb)
:)
Anonym sa…
Du er herved mitt forbilde når det gjelder stevnementalitet. Jeg skulle ønske jeg også bare bestemte meg for å starte en dag og så gikk neste og ikke syns det var noe skummelt.

Populære innlegg